Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym pierwszej klasy kształcenia zintegrowanego.
Scenariusz zajęć dla I etapu nauczania
Temat : Nasze pożywienie – kasza. Skład zespołu : uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Czas trwania : jednostka trzygodzinna Metody : oglądowe, słowne, działań praktycznych. Formy pracy : nauczanie zespołowe Pomoce : etykiety z imionami, wiersz, trzy rodzaje kasz, pudełka, wiaderka, kartki papieru klej, fasolki, rurki do napojów, plastelina Cele : Poznawcze: - zapoznanie z treścią wiersza pt. „Idzie Grześ przez wieś”, - zapoznanie z trzema rodzajami kasz i ich zastosowaniem w żywieniu ludzi i zwierząt, a także walorami zdrowotnymi. Kształcąco – rewalidacyjne:
- kształtowanie umiejętności systematyzowania utrwalanego materiału,
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
- rozwijanie sprawności manualnej (ze szczególnym uwzględnieniem chwytu pęsetkowego), dokładności i wytrwałości w wykonywanej pracy,
- wyrabianie samodzielności w działaniu,
- kształtowanie spostrzegawczości, pamięci, uwagi, myślenia i satysfakcji z wykonanej pracy,
- stymulacja polisensoryczna,
- kształtowanie pojęć matematycznych,
- doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,
- wdrażanie do wypowiadania się na określony temat. Wychowawcze: - wdrażanie do koleżeńskiej współpracy w grupie, - wyrabianie nawyku utrzymania porządku i czystości w miejscu pracy,
- wyzwalanie uczuć radości w trakcie zabaw.
Tok pracy I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie.
„ Wszyscy są, witam was...” ,
„ Stary Abraham” - kształtowanie orientacji w schemacie ciała.
2. Ustalenie nazwy dnia – śpiewanie piosenki pt. „Tydzień ma 7 dni” - wyszukiwanie etykiety z nazwą aktualnego dnia tygodnia. 3. Sprawdzenie obecności.
Każde dziecko zaznacza swoją obecność na tablicy poprzez przewieszenie karteczki ze swoim imieniem z jednej, na drugą połowę tablicy i umieszczenie jej obok swojego zdjęcia. 4. Zabawy manipulacyjne. Wyszukiwanie i wybieranie ziaren fasoli w ziarnach kaszy. 5. Obserwacja stanu pogody i zjawisk przyrodniczych.
Przedstawienie na tablicy magnetycznej charakterystycznych cech pogody z dnia 28 marca, przy pomocy kart ilustrujących różne stany pogody .
6. Rozmowa z dziećmi na temat mąki, o której uczyły się na poprzednich zajęciach. Rozpoznawanie i wyszukiwanie przez dzieci torebki z mąką wśród innych produktów zgromadzonych na wystawce klasowej.
7. Zabawa w sklep.
II. Obserwacja ukierunkowana połączona z działaniem i kształtowaniem pojęć
1. Słuchanie wiersza Danuty Szlagowskiej pt. „Idzie Grześ przez wieś”, na podstawie wiersza Juliana Tuwima.
Idzie Grześ przez wieś, * Kto szedł przez wieś ? Worek kaszki niesie, * Co niósł w worku ? W worku dziurka, kaszka ciurkiem * Którędy kaszka wysypywała się Sypie się za Grzesiem. z worka ?
A za kaszką myszek sznur * Kto szedł za Grzesiem zajadając Sunie rządkiem- szur, szur, szur. kaszkę ? Myszki małe, średnie, duże Chrupią ziarnka kaszki. Pyszna kaszka wciąż się sypie, * Kto jeszcze jadł kaszkę, która Dziobią kaszkę ptaszki. wysypywała się z worka ?
Za myszkami ptaszków krąg Dziobie kaszkę: dziob, dziob, dziob.
Idzie Grześ przez wieś, * Jaki był worek Grzesia po wysypaniu się Pusty worek niesie. całej kaszki ? Syte myszki drzemią w trawie, * Co robiły najedzone myszki ? Nie biegną za Grzesiem. Syte ptaszki śpią w gałązkach, * Co robiły najedzone ptaszki ? Nie fruną za Grzesiem.
Idzie Grześ przez wieś, Pusty worek niesie...
2. Przedstawienie dzieciom pudełek, stanowiących opakowanie kasz. Nauka poprawnego wymawiania nazw kasz: jaglana, manna, gryczana. 3. Dzielenie poznanych nazw kasz na sylaby. 4. Zapoznanie dzieci z rodzajami kasz: gryczaną jaglaną i manną w formie sypkiej i po ugotowaniu. Rozmowa z dziećmi na temat koloru, kształtu i zapachu kasz. Porównywanie kasz przed i po ugotowaniu. 5. Rozmowa na temat walorów zdrowotnych kasz. Kto lubi kaszę ? 6. Zabawa w przedmuchiwanie kaszy z jednej na drugą stronę pudełka. np. Wieczko pudełka po butach podzielone linią na dwie części. Zadaniem dzieci jest przedmuchiwanie kaszy za pomocą rurki do napojów z jednej strony na drugą. Można zrobić to w formie konkurencji, kto szybciej wykona to zadanie. 7. Rysowanie palcem w pudełkach z rozsypaną kaszą kół z pomocą i bez pomocy nauczyciela.
III. Samoobsługa 1. Przejście do łazienki i mycie rąk. 2. Śniadanie.
IV. Ćwiczenia kształtująco – relaksacyjne 1. Trening relaksacyjny. 2. Przesypywanie kasz przez lejek do różnej wielkości pojemników. 3. Przenoszenie kaszy w pojemnikach z jednej strony klasy na drugą, z uwzględnieniem przejścia po wyznaczonej ścieżce. 4. Ekspresja plastyczna. Wyklejanie plasteliną ścieżki na kartce papieru, a następnie wciskanie w nią ziarenek kaszy. Przyklejanie przygotowanych przez nauczyciela postaci ptaszków i myszek wzdłuż ścieżki.
V. Zajęcia końcowe 1. Uporządkowanie stanowisk pracy.
2. Ocena pracy uczniów.
Opracowała : mgr Joanna Uchacz |